Filmscreening

Screening “We Came To Dance” & “Visitors of the Night”

Tijdens deze screening geeft Didier Volckaert toelichting bij zijn (documentaire) werk, waaronder de recente film We Came To Dance, die in avant-première getoond wordt.

We Came To Dance - Inside the Human Zoo (2014 - written, directed & edited by Didier Volckaert - 57min.)
Nooit eerder was het debat rond postkolonialisme zo aanwezig  in de media. Zwarte piet, Kuifje in Congo … we moeten keuzes maken, kleur bekennen. Wat voor de ene folklore is wordt door de ander gezien als racisme. We came to Dance neemt de kijker terug naar de tijd van de grote wereldtentoonstellingen, naar de oorzaak van deze verwrongen relatie met andere culturen.  Zoals het toen de gewoonte was kon het publiek zich op dergelijke evenement vergapen aan tentoongestelde exoten in 'authentieke' dorpen die 'het leven zoals het is’ moesten verbeelden. Menselijke zoo’s. We came to Dance is een terugblik op onze eigen geschiedenis waarbij de hedendaagse blik op ‘de ander’ wordt bevraagt. Want in deze over-gemediatiseerde wereld waarin infotainment en simplificering elkaar versterken zijn de menselijke zoo’s terug van nooit weggeweest.

Visitors of the Night (1998 - directed by An van. Dienderen, camera & editing by Didier Volckaert - 34min.)
The failures of the ethnographic endeavor to discover “reality” are revealed in this expository and experimental film.

The narrator-ethnographer embarks on an expedition to encounter the Mosou, an isolated and matrilinear tribe in the mountains of South West China. Their society is built on the principle of the axia-relationship, ties between ‘visitors of the night’. This means that a man only stays in his wife’s house at night and during the day he works for the benefit of his grandmother. Since men and women do not have economical obligations, their unique, polyandric relationships are based on love only. Recently due to funding by the Han government, The Lugo region has turned into a major touristic area, where tradition and modernity clash - particularly when the polyandry of the Mosuo is seen as prostitution by outsiders. The filmmakers playfully reveal the distance between textual knowledge and the experience of a cinematographic journey in a thoughtful and fascinating documentary.