Lopende doctoraten

/assets/uploads/pages/Portret_Kurt_Bertels_ZW-5.jpg

De ontsluiting en contextualisering van de Brusselse Saxofoonschool tussen 1867 en 1903: naar een historisch verantwoorde uitvoeringspraktijk

Bertels Kurt

The goal of this project is an in-depth artistic and theoretical research into the HIPP and the cultural- historical context of the scores for the Brussels Saxophone School, the world's first saxophone school, between 1867 and 1903.

Lees meer
/assets/uploads/pages/P.BIBAULT_Photo_CV.jpg

Exploring guitar techniques through transcriptions and creations

Bibault Pierre

Voor dit project is enkel een abstract beschikbaar in het Engels. Dat kan hier geraadpleegd worden.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Carles_Cristobal.JPG

Repertorio concertado para bajon hispanico en el S.XVIII

Cristobal Carles

A broad new repertoire for Bajón has come to light in the last few years: highly demanding and virtuoso music, written for an instrument thought to be in decadence in the 18th century, including the cantatas for Bajón, voice and continuo by Juan Manuel De la Puente (1692-1753). This project not only entails the study and transcription of this new material, but also the design and production (by 3D-printing) of the instrument that matches the needs of this challenging repertoire.

Lees meer
/assets/uploads/pages/RITCS_Portret_Tim_De_Keersmaecker_ZW-3.jpg

De perceptie van realiteit in de context van migratie, integratie en identiteit.

De Keersmaecker Tim

De laatste vier/vijf jaar heb ik gewerkt aan twee documentaire films in de context van migratie, identiteit en integratie: 'No Man is An Island' en 'Passe-Partout.' De films kenden een wereldwijde release.

In mijn praktijk als documentairemaker heb ik altijd geworsteld met de vraag: wat is realiteit? En wat is de best mogelijke manier om de realiteit weer te geven?

Lees meer
/assets/uploads/pages/IMG_9418.JPG

Joseph Jongens vergeten liederen: een interpretatiedagboek

Defrise Sarah

Joseph Jongen werd geboren in 1873 en stierf in 1953 op zeventigjarige leeftijd. Hij wordt algemeen beschouwd als één van de meest prominente Belgische componisten na César Franck. Hij was vooral bekend om zijn orgel- en kamermuziekwerken en hij componeerde meer dan vijftig liederen.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Rilke_Herman_Sorgeloos_-_4.jpg

Under the spotlight of observation

Dimitriou Chrissy

(Voorlopig is er geen Nederlandse vertaling beschikbaar)

A performance is maybe the only art-form that emerges directly from the dimension of passing time. Probably this is the source of a performance’s potential: it is made out of burnt moments and whatever remains belongs solely to memory. Like a sculptor who chisels a sculpture with clay, the performer chisels an interpretation with passing time-moments.
What happens when we observe a performance?

Lees meer

Verbetering van de prestaties op saxofoon door het integreren van recente ontwikkelingen in de positieve wetenschap in de artistieke uitvoering

Dries Koen

While continuously making an effort to improve performance quality, performing musicians don’t cease to challenge their own physical and artistic possibilities.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Yiannis.jpg

The Spanish guitar music represented by the “Generation of 1927”

Efstathopoulos Yiannis

Voor dit project is er momenteel geen abstract beschikbaar in het Nederlands. De Engelse samenvatting is hier te raadplegen.

Lees meer
/assets/uploads/pages/RITCS_Portret_Jan_Geers_ZW-2.jpg

De impact en specificiteit van sociaal-artistiek werk.

Geers Jan

Er is weinig inzicht in de impact van sociaal-artistiek werk. Sociaal-artistiek werk of community art is vaak kleinschalig en daardoor ook minder zichtbaar. Bovendien heeft het werken met sociaal zwakkeren weinig grandeur waar mee uitgepakt kan worden. Toch weet ik dat mijn werk en dat van mijn collega's een grote impact heeft op de deelnemers hun leven. Natuurlijk zijn dit soort van projecten druppels op een hete plaat maar misschien moeten we gewoon durven pleiten voor meer druppels.
Maar voor je kan pleiten voor meer druppels moet je inzicht kunnen verschaffen in wat nu juist de impact is van sociaal-artistiek werk. Het is dan ook het doel van mijn doctoraatsproject om inzicht te verschaffen in wat sociaal-artistieke praktijk teweeg brengt bij deelnemers en hoe de sociaal-artistieke praktijk tot stand komt.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Ginsburgh.jpg

One player. The pianist as hybrid instrumentalist.

Ginsburgh Stephane

The aim of this practise-based research is to enhance understanding of performance practice of works engaging a new conception of the pianist performer within the field of new music supported by (1) investigating the creative motivations behind composers making such work; and (2) analysing the compositions themselves. The findings from each of these areas will be assimilated to form a broader picture. The research will engage existing compositions that reflect these issues and a series of newly commissioned works in order to follow the live creative process step by step.

Lees meer
/assets/uploads/pages/interdisciplinary_body_image_2.png

Interdisciplinary Body

Goryainova Ira

Intermedial body is een artistiek onderzoek in het domein van inter- en cross- disciplinaire aanpak in de audiovisuele kunsten. De focus van het onderzoek ligt op lichamelijkheid: het lichaam en zijn al dan niet verschillende gedaantes volgens een (audiovisuele) discipline.

Lees meer

Flesh and wood: exploring body, time and space in guitar performance.

Isolani Luca

The tacit or even embodied knowledge is a knowledge we experience trough our own body even though in our mind this is not clearly represented.
The tacit knowledge triangle (body-mind-experience) leads to a full rethinking of the instrumental practice opening up the Space – the sphere of action of the player – and the Time – the hic et nunc –  of the guitar performance.
How to develop the “implicit or tacit” knowledge? Further on: how to explore it? How to express it?

Lees meer
/assets/uploads/pages/Portrait_-_Christian_Klinkenberg.jpeg

Generation and manipulation of microtonal pitch material in symbiosis with other composition techniques and styles.

Klinkenberg Christian

Since the 1900s, more and more composers started to liberate themselves from the imposed limitations of the twelve-tone equal temperament, reinforced and established by piano as the dominant musical instrument since the seventeenth century. Their liberation, however, have often led to the trap of the ideological use of one specific tone-system throughout their whole life. In my PhD project, I argue for a free microtonal approach by using various sorts of microtonal concepts and techniques. 

Lees meer
/assets/uploads/pages/Portret_Spreker_ZW-2.jpg

Symbolen, woorden, geluidsillustraties en betekenissen in de muziek van Debussy, Wolf en Scriabin

Konieczny Tomasz

Ik wil een manier vinden om muzikale stukken uit te voeren die toelaat de muziek te presenteren binnen zijn intellectuele en esthetische context. Muzieksessies, (andere) kunsten en gesprekken over esthetiek zijn beter geschikt dan het traditionele concert om betekenisvolle esthetische ervaringen te creëren en om de rijkdom van de Europese traditie te bewaren.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Portret_Philippe_Lamouris_ZW-4.jpg

Componeren en uitvoeren met emoties. De zoektocht naar emotie opwekkende parameters uit de laat-romantiek en technieken in het kader van de hedendaagse artistieke toepassingen

Lamouris Philippe

Het woord (term) "emotie" in de kunsten en meer in het bijzonder in de muziek plaatst ons voor een paradox. Enerzijds wordt het gebruik van het woord "emotie", over het algemeen, gemeden, anderzijds is emotie  alomtegenwoordig. Ook tijdens een muziekuitvoering. Er zijn in de klassieke muziek twee essentiële actoren: de musicus en de luisteraar. Mijn doelstelling is beiden dichter bij elkaar te brengen door zowel het emotioneel beleven van de luisteraar te doorgronden als aan de musicus de middelen aan te reiken om emoties bij de luisteraar op te wekken, te beheersen en zelfs te manipuleren.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Kunstenplatform_mail-resolutie-91_copy_620_340_s_c1.jpg

Building bridges

Le Compte Korneel

Het idee voor een artistiek doctoraat rond “Building Bridges” ontstond in de nasleep van de tsunamiramp in Fukushima, Japan, in 2011. De plotse confrontatie met de eigen machteloosheid zocht en vond een uitweg in benefietconcerten met mijn Duo in eigen land en concertreizen in Japan. Optredens in klinieken en scholen in de getroffen gebieden leidden tot een inzicht in de rol van muziek in de “echte” wereld, ver weg van de comfortzone van de opera waar ik al meer dan 30 jaar als contrabassist werkte.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Manu_Riche.jpeg

Charbon

Riche Manu

Charbon' is een onderzoek en een film  over mijn klein continent Europa en mij. Ik ben geboren in steenkool en volwassen geworden in petroleum en zal sterven in het veranderende klimaat van hernieuwbare energie...

Lees meer
/assets/uploads/pages/IMG_2700.JPG

Stemmen van verzet

Surjan Kinshuk

De zelfmoord van de landbouwers in India is de manifestatie van een groter probleem. Het idee van ontwikkeling is zo scheefgetrokken dat het beleid op vlak van gezondheid, educatie en economie enkel gefocust is op 'ontwikkelingssteden' die maar 30 procent van de bevolking representeren. Dit terwijl de overige 70 procent in de dorpen absoluut misbruik ondergaat. Hoge investeringskosten in landbouw met weinig of geen opbrengsten, stijgende interestvoeten van banken (tot wel 12 procent per maand) en de hebzucht van private geldschieters, wat kan een landbouwer anders doen dan zelfmoord plegen? In 2009 hebben 17 368 landbouwers zelfmoord gepleegd en sindsdien is dat cijfer enkel maar gestegen. De staat heeft nu nieuwe mechanismes bedacht om de cijfers te maskeren.

In de eerste twee jaar van mijn doctoraatstraject wil ik dit onderwerp, vanuit verschillende standpunten en met behulp van de film, onderzoeken om een portret van de systematische uitbuiting te schetsen.

Mijn tweede doel is te bekijken hoeveel impact een documentaire kan hebben in India, aangezien dit genre nauwelijks een release in de zalen krijgt in dit land: welke alternatieve distributiekanalen en platformen kan ik vinden om de verste uithoeken van het land te bereiken zodat mijn film een tastbare invloed kan hebben op basisniveau.

Lees meer

George Enescu en Roemeens pianospel: een praktische gids voor de uitvoering van de piano solo suites en de sonates

Timofticiuc Monica

George Enescu (1881-1955) wordt beschouwd als één van de meest vooraanstaande Roemeense componisten van de twintigste eeuw.

Terwijl er al veel onderzoek werd verricht naar Enescu als componist en als violist (er zijn Enescu genootschappen in Frankrijk, Roemenië en in de Verenigde Staten), werd de uitvoeringspraktijk van zijn piano oeuvre tot hiertoe onderbelicht.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Kostas_Tosidis.jpg

Bow techniques for guitar playing: arrangements of contemporary works for cello, violin and viola played on the classical guitar

Tosidis Kostas

The repertory of the guitar is poor in comparison to other string instruments and, relatedly, enjoys few prominent composers who compose for it. This research will explore the possibilities of playing arrangements of contemporary pieces for cello, violin and viola on the guitar without losing the music’s intention or style. Hence, it will not only extend guitar repertory into new and exciting territories, but will also test the technical possibilities of the instrument.

Lees meer
/assets/uploads/pages/DIMANCHE_12-1_(1).png

De filmregisseur als archivaris

Van Goethem Peter

Het doctoraatsproject in de kunsten De filmregisseur als archivaris onderzoekt aan de hand van bestaand archiefmateriaal de relatie tussen de feitelijke en artistieke representatie van geschiedenis. Aan de basis van het onderzoek ligt de collectie van archieffilms over Brussel uit het Koninklijk Belgisch Filmarchief Cinematek. Dit archiefmateriaal heb ik in mijn artistiek onderzoek op verschillende manieren aangewend.

Lees meer

Eigenschappen en ontwikkeling van het klassieke saxofoongeluid binnen diverse tradities, in historisch perspectief

Van Zoelen Andreas

In zijn geheel wil dit project een duidelijke staalkaart zijn van de kleurrijke mogelijkheden die Adolphe Sax ons met zijn saxofoon heeft gegeven.

Lees meer
/assets/uploads/pages/RITCS_Portret_Ellen_Vermeulen_ZW-6.jpg

Echograife van de Ander- cinematografische en intersubjectieve beeldvorming van “de martelaar”

Vermeulen Ellen

Echografie van de Ander - cinematografische en intersubjectieve beeldvorming van "de martelaar" is een artistiek onderzoeksproject (doctoraat in de kunsten) dat de relatie tussen de regisseur en de Ander in intersubjectieve documentaire bevraagt, waarbij de focus op de Ander als zogenaamde 'slechterik' of 'bad guy' ligt. Het spanningsveld dat ontstaat, doordat de regisseur het standpunt van het onbegrijpelijke subject tracht te vertalen, is het braakliggend terrein voor dit onderzoek. De oprichting van de 'cel ter bevordering van het gecontroleerd
(de-)radicaliseren' maakt het onderwerp overdraagbaar: deze onderzoeksplek staat in het teken van de inleving in en rationaliseren van de beweegredenen van de protagonist.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Kunstenplatform_mail-resolutie-201_copy_200_120_s_c1.jpg

Otaku futurism/animated life

Volckaert Didier

Mijn naam is Ellis, ik ben een kunstenaar/filmmaker en otaku.

Otaku is een Japanse term voor mensen met een ‘obsessieve’ interesse in Anime, Manga en Japanse pop/subcultuur. Het wordt vergeleken met een mentale ziekte; ‘men’ zegt dat we geperverteerd zijn door beeld (fantasieën) en moe, we zijn asociaal, beschikken niet over empathie of een zelfbewustzijn, we zijn drop-outs.

Lees meer
/assets/uploads/pages/varkenskoppen_op_stok,_kleur.jpg

“De geschiedenis van het varken -in ons-”. Handboek voor documentairemakers.

Vromman Jan

Ik schrijf ‘een handboek voor documentairemakers’. Dit is natuurlijk uitdagend, het zou betekenen dat er methodes, raadgevingen, regels bestaan voor de ‘goede’ documentaire. Het spreekt vanzelf dat het handboek eerder een boek vol vragen en bedenkingen is. Een poging om het documentairemaken holistisch te benaderen. De documentaire: ‘De geschiedenis van het varken (in ons)’ die naast het handboek spoort en ook in het handboek als ‘case’ wordt opgenomen; is analoog aan het handboek in de zin dat ook in de documentaire een holistische benadering aan de orde is. Zowel handboek als documentaire zijn gulzig, spreiden breed en zijn beschouwend.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Xi_Zhang_profile.jpg

The psycho-acoustical aspects of marimba playing

Zhang Xi

Voor dit project is enkel een abstract beschikbaar in het Engels. Dat is hier te lezen.

Lees meer